Tullessani tänne
haaveilin kliseisesti venäläisestä talvesta: jäätyneestä Nevasta ja tsaarin
aikaisista rakennuksista sekä puistoista kuuran peittäminä. Olisi varmaan
pitänyt hieman ajatella ennen odotusten luomista. Kartasta katsoessa huomaa
Pietarin olevan Helsinkiä etelämpänä ja meren rannalla. Eihän Etelä-Suomessakaan
ole enää talvea. Postikorttitalven sijasta sain viiden kuukauden marraskuun.
Tältä täällä piti näyttää ja parina päivänä näyttikin:
Viiden kuukauden
marraskuu kuvastaa osittain tuntemuksiani vaihto-opiskelujakson ajalta. Kun
joka paikassa on märkää ja housut ovat yhden päivän jälkeen kuraiset, en viitsi
kaduilla turhaan guljailla. Ongelma ei ole niinkään sää, vaan huonosti
rakennetut kulkuväylät ja heikko kunnossapito. Suomessa tärkeimmät kulkuväylät
on päällystetty asvaltilla ja vesi valuu viemäreihin. Täällä asiat ovat vähän
eri maata. Kuljen päivittäin pitkin erästä katuosuutta vähintään satojen muiden
opiskelijoiden kanssa. Usein keskellä katua on pari kymmentä metriä pitkä,
melkein pari kymmentä senttiä syvä lätäkkö, jota maasturitkin väistävät
kävelytien kautta. Siellä, missä ei ole lätäkköä, on kymmensenttinen
loskakerros ja pienempiä lätäköitä siellä täällä. Askeleet saa katsoa tarkkaan.
Kumisaappaat olisivat poikaa, mutta paikalliset rämpivät tämän kaiken keskellä
nahkakengissä ja -saappaissansa, joita sitten kotosalla rakkaudella hoitavat. Hiekoitukseen
täällä käytetään hienoa hiekkaa karkean soran sijaan. Se ei irtoa kengistä
kynnysmattoon tömistelemällä, vaan seuraa aina huoneeseen asti. Turha kysyä,
kerätäänkö hiekka keväällä pois kaduilta.
Koulureitti |
Viiden kuukauden
marraskuu näyttää olevan päättymäisillään. Linnut avaavat ääniään ja kevät on
vallannut venäläistenkin sydämet. Lähikaupan täti oli huhupuheiden mukaan
kerran kysellyt kuulumisia eräältä asuntolamme suomalaisopiskelijalta. Yleensä
täti ei edes lausu ostosten yhteishintaa vaan kirjoittaa summan laskimen
näytölle. Kai hän luulee, ettei kukaan meistä ymmärrä, paljonko kalja venäjäksi
maksaa.
Kevään tuloon
liittyy Venäjällä maslenitsa-niminen juhla, jonka suomalainen vastine voisi
olla laskiainen. Juhlaan kuuluu olennaisesti blinien syönti, mäenlasku ja muu
hulluttelu. Yliopistolla järjestettiin koko perheen tapahtuma juhlan tiimoilta
ja väkeä oli paikalla ihan mukavasti. Kuten tavallista, koko ajan ämyreistä
raikasi hirveä jumputus ja lavalla oli monenlaisia tanssi- ja lauluesityksiä.
Se ei haittaa, että laulu joissakin esityksissä saattaa tulla taustanauhalta.
Järjestys säilyi eikä riehassa liikaa riehaannuttu. |
Eri instituuttien
opiskelijat olivat koonneet pöytiin blinejä sekä muuta aiheeseen liittyvää
rekvisiittaa ja pöydät kilpailivat keskenään. Tuomarina toimi kukas muukaan
kuin Pietarin valtiollisen polyteknillisen yliopiston rehtori. Rehtori oli
supliikkimies. Hän piti tapahtumassa luonnollisesti lyhyen puheen, jonka aikana
kädet viuhuen meuhkasi kaikenlaista iloisesta juhlapäivästä ja kehotti kaikkia
syömään paljon blinejä. Suomalainen rehtori olisi ihan vakavasti kehittänyt
aasinsillan yliopiston uuden strategian ja juhlan sanoman välille. Puheen
jälkeen rehtori lakeijoineen kiersi arvioimassa pöytien antimia ja hyvin näytti
lätty maistuvan. Juhlan kliimaksina poltettiin suuri naishahmoinen olkinukke.
Vastahan se naistenpäivä olikin.
Polttaminen suoritettiin turvallisesti aidan takana tyhjällä tontilla. |
Kielitaidossani
on tapahtunut hienoista edistymistä. Kerran jo huomasin puhuvani venäjää sen
suuremmin jokaista lausetta miettimättä. En ollut ihan ajokunnossa, ainakaan
suomalaisittain. Alkoholia käytän täällä useammin kuin Suomessa, kerralla
vähemmän kuin Suomessa.
Sitten
kulttuuria. Tammikuussa ennen saksalaisen kämppikseni paluuta kotimaahansa
vierailimme venäläisen taiteen museossa. En ole kovin visuaalinen henkilö enkä
siksi osaa tulkita maalauksien vivahteita humanistien tapaan. Sen sijaan
lähestymistapani on enemmänkin insinöörimäinen. Jos pensselillä maalattu taulu
on pinta-alaltaan kaksion kokoinen ja kykenee toistamaan yksityiskohdat samalla
tarkkuudella kuin muutaman vuosikymmenen takaiset televisiot, en voi olla ihmettelemättä.
Taideteoksiin liittyy usein hienoista hypetystä eli suomalaisittain pöhinää.
Monet Mona Lisan nähneet ovat sanoneet, ettei taulu niin ihmeellinen ole. Samaa
voin itse sanoa Ilja Repinin Volgan lauttureista. Pikaisen googletuksen
perusteella Volgan lauttureiden merkitys on enemmänkin yhteiskunnallinen.
Valtakunnanneuvostoa ihmettelemässä. Sivussa näkyvät pienemmät maalaukset ovat yksityiskohtia tästä suuremmasta taulusta. |
Suosittelen
venäläisen taiteen museossa käymistä Pietarissa vieraileville. Sen taide on mielestäni vaikuttavampaa kuin Eremitaasissa esillä oleva.
Eremitaasin ihmeellisyys perustuu enemmän kullan kimallukseen, jota toisaalta
voi ihailla myös Tsarskoje Selossa tai Pietarhovissa. Viimeksi mainituissa saa
samaan rahaan lisäksi ihailla hyvin hoidettuja puutarhoja suihkulähteineen.
On
mielenkiintoista huomata, kuinka paljon esimerkiksi venäläisen taidemuseoissa
ja yleensäkin kulttuuririennoissa käy nuorisoa, ilmeisesti ihan omaehtoisesti.
Oman lisänsä tuovat kouluryhmät. Eremitaasissa jopa näin taidetta ihastelemassa joukon varusmiehiä tai tulevia kaadereita. Venäjällä taidetta ja historiaa
arvostetaan suuresti ja näiden korostaminen vaikuttaa olevan tärkeä osa
koulujen ja muiden instituutioiden ohjelmaa. Taiteen korostamisessa ei ole
mitään pahaa. Mekin voisimme olla vahvemmin tietoisia esimerkiksi
Gallen-Kallelastamme. Historian opetus on tärkeää, mutta pahoin pelkään, että nyky-Venäjällä
käsitellään vain tiettyyn tarinaan sopivat valitut palat, tarinaan sopivin
tulkinnoin.
Tässä eräs historiantulkinta auton takaikkunasta: "1941-1945, voimme toistaa" |
Tilastollisten
tulkintojen tekemistä hankaloittaa väen paljous. Jos näen venäläisen taiteen
museossa pari kymmentä nuorta henkilöä, voiko siitä tehdä tulkinnan taiteen suosiosta
nuorison keskuudessa? Ja oliko koko perheen rieha suosittu, jos siellä oli kolme sataa henkeä? Suuruusluokat sekä suhteellisuudentaju hämärtyvät ja kriittistä tarkastelua
kestävää kokonaiskuvaa on mahdotonta muodostaa. Kyse on aina enemmän tai
vähemmän perstuntumasta. Siihen teidän lukijoiden on tarinoissani alistuttava.
Tästä vähän rytmistä
haastetta. Mielelläni kävisin näitä herroja toisenkin kerran kuuntelemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti