Vihdoin koitti
päivä, jolloin rakas puolisoni asteli silmät säihkyen Pietarin Suomen-aseman
uloskäynnin portin läpi syliini. Olin panostanut ostamalla kimpun punaisia ja
valkoisia ruusuja elämäni emännälle. En päässyt häntä vastaan laiturille, koska
laiturille johtava portti avattiin samanaikaisesti junan ovien kanssa.
Puolisollani oli ollut junassa seurana kaksi setämiestä, jotka totesivat meille
hänen päässeen turvallisesti perille huomattuaan meidän löytäneen toisemme.
Ukot olivat kuulemma halunneet juottaa naiselleni skumppaa ravintolavaunussa,
mikä pistää vieläkin vihaksi.
Lähdimme
talsimaan Ploschad Leninan (Leninin aukio) metroasemaa kohti, josta on
mukavasti suora yhteys asuntolaani lähinnä olevalle metroasemalle. Veimme
tuliaiset asuntolalle (tärkeimpinä pari-kolme kiloa karkkia, pari
korruptiosuklaalevyä sekä kipukoukku) ja nappasimme pakkaamani tavarat matkaan.
Saksalaiset kollegani aloittelivat höyrykattilakurssin harjoitustyötä
huoneessamme ja ihmettelivät, kun kerroin aitoja kipukoukkuja kaupiteltavan
Suomessa 50 eurolla. Meidän koukkumme ei ole aito, vaan lappeen Rantalaisen
koneteekkarin koneistama ja pintakäsittelemä. Lisäksi koiramme Karri
(tuttavallisemmin Potsi, Kalli tai Piisami(rotta)) on hampaillaan luonut
stimuloivia nystyröitä koukun pintaan. Tällaiselle internetin
keskustelupalstoilla milloin minkäkin alan jargonia opettelevalle oman elämänsä
ekspertille tuo suomalainen innovaatio on tuiki tarpeellinen. Hartioita alkaa
jomottaa viimeistään neljän tunnin koneen ääressä istuskelun jälkeen. Ja
valitettavaa tai ei, tuo aika kuluu koneen ääressä useana päivänä viikossa.
Sanovat, että sillä olisi terveysvaikutuksia.
Tekstissä kehoitetaan pikaisen googletuksen perusteella nousemaan ylös ja harrastamaan liikuntaa. |
Asustelimme kolme
yötä M-Hotel-nimisessä hotellissa Gostinyi dvorin lähellä Pietarin
ydinkeskustassa. Huone oli pieni, hyväkuntoinen ja puhdas. Palvelu pelasi
paremmalla erinomaisella englannilla ja saimme huoneen käyttöömme jo klo 13
aikoihin. Aamupala oli ok, mutta ei mikään ruotsinlaivan buffetti. Vietimme
hotellissa kolme yötä ja hintaa lystille kertyi 164,10 euroa. Pietarista saa varmasti
parempaakin, jos on valmis maksamaan enemmän tai asumaan kauempana keskustasta:
hotellin ovelta Gostinyi dvorin metroaseman ovelle on matkaa noin 350 metriä.
Voin suositella hotellia varauksetta kaikille meille, joiden nimet eivät keiku
suurituloisimpien listalla. Saimme jopa kaksi maksutonta olutta kupongilla
läheisestä ravintolasta!
Mitä me sitten
puolisoni kanssa teimme? Asiaan kuuluvasti kiersimme ostosparatiiseja ja söimme
sekä hivenen joimmekin ravintoloissa. Pietari tarjoaa näihin harrastuksiin
hyvät tai erinomaiset puitteet ruplan kurssista riippuen. Suurten länsimaisten
brändien hyödykkeet eivät ole välttämättä juuri edullisempia kuin Suomessa,
mutta valikoima on kiitettävän laaja jo pelkästään Galeriassa. Ravintoloissa
hintataso vaihtelee laajemmin, mutta vajaalla 20 eurolla yksi henkilö syö
monessa paikassa jo hyvin borssikeittonsa ja stroganoffinsa sopivaksi
katsomansa juoman kera. Puolen litran olut maksaa ravintolassa karkeasti 200
ruplaa, mikä on nykykurssilla kolmisen euroa. Kanakebabia saa kioskeista alle
kahdella eurolla, mutta kyseisen ruoan nauttimista voidaan pitää jonkinlaisena
extreme-urheiluna. Yhden olen nauttinut, eikä siitä tullut maha kipeäksi.
Hiilillä vartaassa grillattu, sisältä punertava vasikan maksa oli erinomaista. |
Kävimme myös Udelnajan
torilla, missä myydään kaikenlaista panssarivaunujen telapyöristä
kalastusvälineiden ja antiikin kautta alusvaatteisiin. Paikka on monella
tavalla mielenkiintoinen ja lähempänä tavallisten venäläisten arkea kuin
keskustan liikkeissä kiertely. Kauppaa käydään ainakin viikonloppuisin puolen
päivän tienoilla. Suosittelen torilla kiertelyä, jos haluaa laskeutua alas
omasta norsunluutornistaan ja on vähän seikkailumieltä. Lompakkoa ei kannata
pitää takataskussa ei Udelnajalla eikä välttämättä Tammelan torillakaan.
Vaikka
puolisollani on vahva balettitausta, emme vielä käyneet katsomassa balettia.
Säästämme sen myöhempiin vierailuihin kuten myös Eremitaasit sekä muut
sisäaktiviteetit. Totta puhuen en ole vielä käynyt ihailemassa niitä miljoonia
tai ainakin tuhansia taideteoksia Eremitaasissa. Enkä ole käynyt valtion
taidemuseossakaan Volgan lauttureita ihmettelemässä. Niitä ehtii kiertää
talvellakin, kun kadut ovat suolaisen loskan peitossa ja Neva on jäälauttojen
tukkima.
Niin kuin loppuvat
kaikki lyhyet ja miellyttävät ajanjaksot elämässä, tuli myös puolisoni
kotiinlähdön aika. Viimeisenä päivänä hankimme kotiin viemisiä sekä tuliaisia
koiramme hoitajalle. Kalli oli kuulemma löytänyt Luumäen pelloilta jonkinlaisen
sontaläjän, jossa oli piehtaroinut eli hoitaja joutui todella sotkemaan kätensä
pestessään poikaa. Kiitos vielä minunkin puolestani viikonlopun mahdollistamisesta!
Saatoin neitoni asemalle, jossa stressasimme kaikesta rajamuodollisuuksiin
liittyvästä. Muuan nainen tuli kysymään jotakin venäjäksi, johon useimmiten
vastaan sen enempää miettimättä, etten kovin hyvin osaa venäjää. Tämä tulee jo
selkäytimestä lähinnä siksi, että välillä vastaan tulee kaiken maailman pummeja
- tai millä asialla sitten ikinä liikkuvatkaan - ja useimmat luovuttavat
kuultuani aksenttini. Nainen laittoi kuitenkin kovat piippuun ja kysyi, osaammeko
ruotsia! Osaammehan me, onhan sitä opeteltu kuusi vuotta, joskin lukion sekä
yliopiston Teknisk svenskan jälkeen en ole kieltä tarvinnut. Jag lyckades
berätta henne att jag vet inte hur allt fungerar därför att jag är forsta gången
på denna järnvägstationen. Että ei ole turhaan tullut niitä deklinaatioita
väännettyä. Joskin tuon olisin kyllä saanut kerrottua venäjäksikin, että se
siitä sitten.
Passintarkastus
alkoi, pussasimme ripeästi vaivaantuneen virkailijan edessä ja puolisoni
kipitti junaa kohti. Lähdin asuntolalle vähän haikein mielin. En ole onneksi
kova ikävöimään, mikä osaltaan helpottaa tämän yhdeksän kuukauden mittaisen
vaihto-opiskelujakson arkea. Välillä mietin, olenko kylmä vai en, mutta kyllä
minullekin tippa linssiin tulee, kun oikeista vivuista vääntelee.
Samana iltana oli
luvassa tapahtuma, jota olin odottanut jo monta kuukautta. Menin jo
toistamiseen kuuntelemaan klassista laulua. Tänään oli vuorossa Venäjän federaation kansantaiteilijan
arvonimen saavuttaneen Dimitri Hvorostovskin sekä latvialaisen muuten vain ihan hyvin laulavan Elina Garancan
yhteiskonsertti. Konsertti järjestettiin Oktjabrskyj-konserttitalossa, joka tuo
Neuvostoliiton mieleen lähes yhtä voimakkaasti kuin Lappeenrannan kaupungintalo
lähiympäristöineen. Kvalitatiivisen eli perstuntumaan perustuvan analyysin
perusteella voin todeta konserttiyleisön koostuneen suuruusjärjestyksessä
mummeleista, tädeistä, papparaisista, sedistä sekä naisista ja miehistä. Näin
myös kolme poikaa, joista yksi toimi lähinnä isoäitinsä saattajana. Tilaisuudessa
myytiin asiaan kuuluvasti virvokkeita sekä pientä suolaista purtavaa. Minun
huomioni kiinnittyi erityisesti sämpylöihin, joiden päällä oli kaksi pitkittäin
siivutettua, leipäpalan yli lötköttävää viipaletta paikallisista makkaroista parhainta:
meetvurstia.
Istuin aivan keskellä
salia siten, että stereokulma oli sopiva ja täten edellytykset äänikuvan vastaanottamiseen
siltä osin hyvät. Istuin tukevasti kahden tädin välissä. Rouvat ympärilläni esittelivät
toisilleen älypuhelimistaan kuvia puutarhoistaan ja kissimirreistään ennen
konsertin alkua. Joillakin taisi olla lapsen lapsistakin kuvia. Lemmikit, kukat
ja lastenlapset taitavat olla aika universaaleja mielenkiinnon kohteita kypsään
ikään ehtineiden rouvien keskuudessa.
Edessä istuva herra tarkkailee soittajia kiikareilla, jollaiset olisi saanut vuokrata narikasta. |
Jotkut sanovat,
että musiikki on aina parasta livenä. Uskon Venäjän
federaation ansioituneen taiteilijan, kapellimestari Constantine Orbelianin
sekä Pietarin valtiollisen akateemisen orkesterin sekä konsertin tähtien tuottaneen
kelvollista musiikkia, mutta joko neukkuaikaan rakennetun konserttisalin
akustiikka, kehno äänentoistolaitteisto tai joku tunari onnistui säätämään
homman siten, että erityisen kaunista äänikuvaa ei päässyt syntymään.
Voimakkaiden lauluosuuksien aikana laulu otti vallan niin, ettei orkesteria oli
hankalaa kuulla. Alapää muutenkin jäi vähän ohueksi etenkin Carmen-oopperan
tunnetussa aariassa "L'amour est un oiseau rebelle", johon se toisi
mukavasti potkua. Kyseiseen aariaan liittyen todettakoon, että muuan herrasmies
huudahti ”bravo” jo ennen esityksen alkua. Liekö ulkomusiikillisilla seikoilla
osuutta asiaan, tiedä häntä.
Vaikka äänikuva
ei ollut järin hyvä, saivat laulajat minut vakuuttuneeksi ammattitaidostaan. Huippuammattilaisten
tekemistä on ilo seurata, oli kyseessä sitten trukkikuski, jääkiekkoilija,
ruotsin opettaja tai oopperalaulaja. Homma näyttää helpolta ja taiteilijat kykenevät
toistamaan suorituksensa pitkälti samoin kuin levyllä, mikä ei taida olla
itsestään selvyys kaikessa siinä, mitä nykyään musiikiksi kutsutaan.
Hvorostovski
taitaa olla jonkinlainen Venäjän Tomi Metsäketo: nuori, vasta viisissä
kymmenissä oleva poika joka esittää vanhojen rouvien mielilauluja. Lähelläni
istui yksi häirikkötäti, joka rääkyi ”bravo” kesken laulujenkin, jonka
seurauksena ilmeisesti hänen seuralaisensa auttoivat tätiä pysymään paremmin
pöksyissään. Koska en ole vielä suuri klassisen laulun asiantuntija,
pidättäydyin huudahtelemasta bravoota, koska ensin täytyy kerätä muutama
referenssikonsertti, joihin jatkossa verrata esityksiä. Sen sijaan taputin
hillityn hyväksyvästi. Laulujen välissä mummelit ja tädit kiikuttivat
suosikilleen jonossa kymmeniä kukkakimppuja sekä yhden muovikassin, jota mies
ei varmaan kehdannut jättää vastaanottamatta. Kassi lojui siinä monitorien juuressa
konsertin loppuun asti, mutta kukat Dima jakoi konsertin lopuksi orkesterin
ansioituneille soittajille. Viimeisenä tekonaan konsertin päätteeksi sankarimme
heitti juomapullon ilmaan, nappasi pullon ilmasta kouraansa kuin Siperian karhu
korpin haaskalta ja sipaisi hopeanvärisiä, minun mielestäni aika härskejä
hiuksiaan astellessaan määrätietoisesti pois lavalta. Tuo korppijuttu oli ihan
mielikuvitukseni tuotetta, mutta pitäähän sitä välillä käyttää vähän värikynää.
Nyt on siis
hoidettu parisuhdetta sekä harrastettu kylttyyriä – valitettavasti toistaiseksi
erikseen. Harjoitustöiden deadlinet alkavat olla jo pian näköpiirissä, eli
niitä pitäisi alkaa työstää. Aiheena on muun muassa Siperiassa sijaitsevan
ydinpolttoaineen sekä ydinaseplutoniumin tuotantolaitoksen ja ydinjätteen
käsittelylaitoksen esittely, ja voin sen verran raottaa salaisuuksien verhoa,
ettei sen historia ole kaunista kerrottavaa. Minun aihepiirinäni on Kyshtymin
onnettomuus vuodelta 1957, jossa ydinjätteen jälkilämmön jäähdytyksen pettämistä
seurasi räjähdys. Maastoon levisi ikävää mönjää, joka ei siis virallisesti
aiheuttanut normaalia useampia syöpätapauksia. Mikä hulvattominta, CIA oli
juonessa mukana pitämässä tapausta salassa, koska ei halunnut amerikkalaisten
panikoivan USA:n ydinohjelman takia. Sekin on mielenkiintoista, että ilmeisesti
paikkaan on viety ydinjätettä Suomestakin aina viennin kieltämiseen asti. Aina,
ah, niin mediaseksikkäiden atomiaiheiden lisäksi minun pitäisi parin kanssa
suunnitella perusdimensiot ja lämmönsiirtopinnat sellaiseen höyrykattilaan,
joka polttaa oliiviöljyteollisuuden jätemateriaaleja, eli biomassaa, eli
uusiutuvaa energiaa. Pitkästä aikaa pääsee taas Excelin kimppuun! Siinä tuntee
elävänsä.
Tämän
kirjoituksen kylttyyripaketista vastaavat ketkäs muutkaan kuin Dimka ja Ellu.
Pidin näitä kappaleita jonkinlaisena konsertin kliimakseina ainakin aplodien ja
bravo-kiljaisujen perusteella. Ja kyllä tuo härkätaistelulaulu meinaa laittaa
käteni johtamaan omaa mielikuvitusorkesteriani. Lassi on terve, kun se leikkii.
Mukavaa, että kultasi pääsi sinua tapaamaan♡♡
VastaaPoistaHuhuu naapuriiii!
VastaaPoista