Vielä ennen
Suomeen paluuta päätin tehdä yhden reissun. Osin yleisön pyynnöstä, osin
mielenkiinnosta tähän maahan, josta alan pikkuhiljaa saada tarpeekseni. Baikalissa
olin jo uinut, mutta Volgaa en ollut vielä nähnyt. Suunta oli selvä.
Volgan varressa
on sattunut ja tapahtunut. Joki oli viikinkien kauppareitti jo tuhat vuotta
sitten. Viime vuosisadan suurissa rytinöissä Volgan varressa sijaitseva
Stalingrad pistettiin silpuksi, kun Euroopan suurmiehet ottivat mittaa
toisistaan. Stalingradiin on Berliinistä aikamoinen matka, nykyisiä teitä
pitkin yli 2700 kilometriä. Elintilan laajenemisen estäminen vaati pelkästään
tässä voimainmittelössä 1,5 miljoonaa ihmishenkeä.
Tuon onnettoman
kaupungin nimi on vaihtunut Stalingradista Volgogradiksi ja sinne lensin viikko
sitten keskiviikkona. Lentokoneen ikkunasta näkyi joki, joka oli vierustoverin
mukaan Don. Se virtasi hiljaa. Volgogradiin laskeuduttua minulle
kristallisoitui taas, kuinka välillä on hyvä astua Pietarista Venäjän puolelle.
Pohjolan Venetsiassa Venäjästä ja sen nykytilasta saa todellisuutta paremman
kuvan.
Varaamani
hostelli oli hyvä. Keittiö oli selvästi puhtaampi kuin esimerkiksi asuntolamme
keittiö. Vessan seinälle oli liimattu vanhoja neuvostoliittolaisia sekä
ruotsalaisia sanomalehtiä. Aamupalaa syödessäni eräs venäläinen sälli alkoi
jututtaa ja kysyi päivän suunnitelmista. Kerroin suuntaavani ainakin Mamajev
Kurgan -kukkulalle. Kaveri, muistaakseni Sergei nimeltään, tiedusteli haluani
liittyä hänen seuraansa. Totesin, että mikä ettei. Selvisi, että lähtisimme
liikkeelle moottoripyörällä. Hetken aikaa mietin, mutta ajattelin, että
menköön.
Astuimme ulos ja
tuore Honda Shadow Phantom seisoi kadulla hostellin edessä. Siinä vaiheessa,
kun Serjoga laittoi pipon ja aurinkolasit päähän, tajusin, ettei meillä ollut
edes kypäriä. Tässä vaiheessa en enää kehdannut perääntyä, niin fiksua kuin se
kaiken järjen mukaan olisi ollutkin. Poliisi seisoi viiden metrin päässä
lähtiessämme liikkeelle, mutta heillä taisi olla muuta mietittävää kuin meidän
kypärättömyytemme. Serjoga ajoi rauhallisesti, mutta hänellä oli
mielenkiintoinen tapa suunnistaa. Kaveri ajoi autojen viereen ja kyseli
kuskeilta, minne milloinkin piti mennä. Lopulta päädyimme kukkulan juurelle.
Hyvin ravittu sekä treenattu neuvostosotilas. |
Venäläiset
osaavat tehdä visuaalisesti vaikuttavia monumentteja. Matka kukkulan juurelta
patsaalle oli suurista kärsimyksistä, uhrauksista, taisteluista ja lopulta
voitosta kertova taival, joka oli kuljettava päästäkseen huipulle. Matkalla
kovaäänisistä kuului dramaattisia musiikkiteoksia ja ilmeisesti sodanaikaisia
taistelujoukkoja ja neuvostokansaa kannustavia radiolähetyksiä. Ikuinen tuli
oli tuotu tännekin ja asiaan kuuluvasti kunniavartio oli sitä vahtimassa.
Itse Äiti
synnyinmaa –patsas on vaikuttava jo pelkästään korkeutensa puolesta. Sillä on
korkeutta liki tuplat Vapaudenpatsaan hahmon korkeuteen verrattuna. Kukkulan
rinteelle on haudattu muun muassa Vasilit Tshuikov ja Zaitsev. Ensimmäinen
heistä Stalingradin taistelussa marsalkka Pauluksen joukot nujertanut
Neuvostoliiton marsalkka, kaksinkertainen Neuvostoliiton sankari. Jälkimmäinen taas
on Venäjän Simo Häyhä, legendaarinen tarkka-ampuja, joka niin ikään kaupungin
taisteluissa pudotteli vihollisia satamäärin. Enemy at the Gates –elokuva
kertoo varsin viihteellisesti ampujan saavutuksista neuvostoliittolaisen
sotapropagandan mukaisesti.
Lämpimänä päivänä taistelija kävi viilentämässä vartiovuorossa olevaa toveria tämän koppalakkia heilutellen. |
Äiti synnyinmaa sekä synnyinmaan nuoria kansalaisia tutustumassa historiaan |
Laskeuduttuamme
Mamajevin kurgaanilta alas motskarin luokse ajoimme takaisin kaupunkiin, jossa
totesin moottoripyöräajelun riittävän minulle tältä erää. Serjoga taisi
vaikuttaa vähän huvittuneelta. On aina mukava tuoda iloa kanssaihmisille.
Kiitin seurasta ja toivottelin hyvät jatkot.
Reilut
viisitoista kilometriä kaupungin pohjoispuolelle rakennettiin sodan jälkeen
vesivoimalaitos osana suurten kommunististen rakennushankkeiden sarjaa.
Rakennustöihin osallistui kymmeniä tuhansia innokkaita nuoria kommunisteja koko
suurvallan alueelta. Työväkeä tarvittiin, sillä padolla on pituutta liki viisi
kilometriä. Laitos tuottaa sähkötehoa karvan alle 2600 MW ja vedenpintojen
korkeusero on 15 metriä. Nyt voivat kiinnostuneimmat henkilöt laskea Torpeedolla
kielimuuria päin –tekstissä esittelemälläni yhtälöllä, kuinka monta litraa
Volgassa virtaa vettä sekunnissa. Luonnollisesti tarvitaan vähän hihavakioita,
mutta veden tiheys lienee tuttu 1000 kg/m^3 Venäjälläkin ja voimalan
hyötysuhteeksi voi heittää vaikka arvon 0,7.
Lähdin ottamaan
selvää, kuinka lähelle Euroopan suurinta vesivoimalaa pääsisin. Astuessani metrotunneliin
meinasin tyrskähtää nauruun. Näky oli pysynyt varmasti samana useita
vuosikymmeniä. Maan alla puksutti kovin pieniä ja vanhoja raitiovaunuja,
eivätkä ne maan alla pysyneetkään kuin parin keskustan pysäkin ajan. Ei se siis
metro ollutkaan, vaan pikaratikka. Eikä se kovin lujaa kulkenut.
Viimeinen
ratikkapysäkin nimi oli Volgogradin
traktoritehdas. Se kuulosti minusta hauskalta, mutta sille on selvä ja
kunniallinen syy. Stalingradissa oli valmistettu 30-luvulta lähtien traktoreita
ja sodan aikana tehdas oli valjastettu minkä muunkaan kuin T-34-panssarivaunun
tuotantoon. Tämä kunniallinen tuotantolaitos tuhoutui taistelun aikana täysin,
mutta rakennettiin sodan jälkeen uudelleen. Firma tuottaa edelleen jonkinlaisia
maatalousajoneuvoja.
Vierailin Stalingrdin taistelusta kertovassa suuressa ja hyvin kootussa museossa. Sen pihassa oli asiaan kuuluvasti T-34-tankki sekä tämä lentokone. Taustalla on tarjolla WC-palveluja ja Volga. |
Vieraissa
venäläisissä kaupungeissa on aina yhtä jännittävää kulkea julkisilla
kulkuneuvoilla. Koskaan en tunne varmuutta, onko oikean auton kyydissä ja että
missä kannattaisi jäädä pois. Onneksi älypuhelin auttaa. Ilman sitä homma
menisi jo jännemmäksi. Hypättyäni pikkubussista näin järeitä voimalinjoja ja
talsin kolmisen kilometriä patorakennelmalle. En päässyt itse voimalaitokselle
asti, mutta näin alajuoksun kuohut parin sadan metrin päästä.
Pikaratikka. Tunsin kokevani häivähdyksen Neuvostoliittoa. |
Kalaukkoja ja yksi täti pyyntihommissa. |
Volgan rannassa
oli paljon kalamiehiä ja kala vaikutti olevan syönnillään. Useilla oli
kasseissaan kaloja kilokaupalla. Kalat olivat noin 30-senttisiä ja
hopeakylkisiä. Ilmeisesti kyseessä oli Volgan silli.
Volgogradista
jäivät mieleen pienet kärpäset ja hyttyset, jotka pörräsivät koko ajan kasvojen
ympärillä. Pohjoisen pojalle on aina yhtä ihmeellistä myös se, kuinka voi olla
samaan aikaan sekä pimeää että lämmintä. Kaupunki ei ole kovin kaunis ja
erityisesti keskustasta sivummalle mennessä paikat ovat aika rähjäisessä
kunnossa. Keskustassa oli mukava kävellä, kun ei ollut väen tungosta jokaisessa
kadun kulmassa.
Sankareiden puistosta avautuu komea maisema joelle. |
Otin yöjunan
Moskovaan perjantaina iltapäivästä. Paikka oli platskartnij-luokassa, jonka
ominaisuuksia esittelin Siperian reissua käsittelevässä kirjoituksessa. Samassa
osastossa kanssani matkusti äiti Jelena eloisan seitsenvuotiaan tyttärensä
Ritan kanssa sekä Maksim, jolla oli ikää kaksitoista. Maksimin baabushkalla oli
paikka viereisessä osastossa. Jutustelimme matkatovereideni kanssa niitä näitä
sanavarastoni rajoissa. Suurikorvainen ja vihreäsilmäinen Rita olisi halunnut
syödä lettuja kanan ja perunan sijasta. Hän oli kova pelaamaan Minecraftia
tabletillaan ja esitteli minulle rakennelmiaan. He olivat äitinsä kanssa
menossa tapaamaan perheen isää, joka työskentelee Moskovassa. Arvelin Maksimin
olevan jalkapallomiehiä, mutta nuori mies pelasikin vesipooloa. Jääkiekosta
lienee turha kysellä. Maksimin mummo piti tunnollisesti huolta, että poika söi,
joi, söi lisää, söi jäätelöä ja muisti käydä vessassa. Mummot taitavat olla
samaa maata kaikkialla.
Venäläistä suurkaupunkia,
tai ainakin Moskovan ja Pietarin kaltaisia kasvukeskuksia lähestyttäessä
ensimmäisenä vastaan tulee julmetun suuret osittain työn alla olevat
kerrostalokompleksit kaupungin laitamilla. Niiden asuntoja mainostetaan kovasti
metroissa. Moskovaa lähestyttäessä ylitimme kaupunkia kiertävän viisikaistaisen
tien, yhden ainakin neljästä Moskovaa kiertävästä kehätiestä.
Moskova lähestyy. |
Perillä |
Moskovaan
saapuessa päivä oli lämmin. Hostellin sisäänkirjautumiseen oli aikaa neljä
tuntia ja suuntasin keskustaan. Koska olin käynyt tässä maailman mahtavimman
maan pääkaupungissa jo marraskuussa, minulla oli karkea haju siitä, minne
suunnata. Punaisen torin ja Kremlin kupeessa oli paljon turisteja, yksittäisenä
ryhmänä joukoittain parveilevat kiinalaiset. Turvatarkastus torille mennessä
oli varsin tiukka. Poliisit katsoivat repun ja laukun kaikki taskut. Näin tämä
hieno maa suojelee kansalaisiaan. Jono Leninin luokse oli varmaan pari sataa
metriä. Torilla oli jonkinlainen kirjallisuustapahtuma käynnissä ja lavalla
pidettiin historian luentoa. Muistaakseni puna-armeijasta ja fasisteista
ainakin oli puhetta. Luennoitsija ei ollut mikä tahansa kadun mies, vaan historiallisten
tieteiden kandidaatti. Kas kun ei kansainvälisten
historian tietokilpailujen palkinnonsaaja.
Punaiselle torille on tunkua. |
Lähdin
pikkuhiljaa kulkemaan hostellille päin. Lähes koko reitti oli yhtä isoa
tietyötä. Huomasin, että Moskovan keskusta oli huomattavan hyvässä kunnossa,
ainakin pinnoilta. Sopii tietenkin suurvallan pääkaupungissa ollakin.
Työmiehistä valtaosa oli perusvenäläistä tummempia hipiältään.
Sadekuuro yllätti moskovalaiset. Oli hauska katsella moskovitsien selviytymistä luonnonvoimien keskellä. Hiusten suojaaminen vaikutti olevan tärkeää. Eräällä mummolla oli suihkumyssy päässä. Eipähän mene permanentti pilalle. Myös nahkatakkeja nostettiin pään suojaksi. Eräs neito ei nöyrtynyt sateen edessä vaan marssi määrätietoisesti eteenpäin välillä kiljahdellen. Eräällä rouvalla oli hankaluuksia sipsutella uudenkarheaan mersuunsa, kun auto oli lätäkön keskellä. Itse seisoin ensin bussipysäkin katoksessa ja sitten parvekkeen alla. Minulla ei ollut minkäänlaista takkia matkassa mukana sateenvarjosta puhumattakaan.
Jollakin on puistossa pieni shakkibisnes. |
Moskovankin
hostelli oli hyvä. Asiakkaiden arvioita kannattaa lukea. Erityisesti silloin
majoituksen voi olettaa olevan kelvollinen, jos se saa hyviä arvioita
amerikkalaisilta. Joissakin hostelleissa ärsyttää vain se helkkarin rento
ilmapiiri ja henkilökunnan small talk. Minä en ole hirveän rento, jos väsyttää
ja haluaisin päästä pian suihkuun. Onneksi venäläiset eivät turhia puhele niin
kauan, kun uskovat sinun olevan venäjää osaamaton ulkomaalainen.
Kulttuuria pitää
harrastaa. Eihän sitä muuten sivisty. Googletin, missä sijaitsee Tretjakovin
galleria ja lähdin sinne. Yllätyin, kun näin millaisessa betonilaatikossa
galleria sijaitsi. Kiertelin saleissa katsellen maalauksia ja muita
taideteoksia, ja ihmettelin vähän, kun ajattelin esillä olevan vähän
klassisempaa maalaustaidetta. Olin silti ihan tyytyväinen, neuvostoliittolainen
realismi kiinnostaa aina ja ovat nykyaikaisemmatkin teokset usein komeita,
vaikkei niistä tolkkua otakaan.
Venäjän ulkoministeriö. |
Google ei aina
ole oikeassa. Se ohjasi minut väärään paikkaan. Olin kyllä oikean firman
näyttelyssä, mutta väärässä paikassa. Se selvisi minulle vasta seuraavana
päivänä. Onneksi taidenäyttelyreissu ei ollut mikään elämää suurempi asia,
ennemminkin välttämätön paha kotimatkan varrella.
Seuraavana
päivänä noudatin Pietarissakin soveltamaani ohjenuoraa ”jos et tiedä, mitä
haluaisit tehdä, mene konserttiin”. Sitä ei kuitenkaan voisi tehdä enää
syksyllä. Kävin kuuntelemassa Tsaikovskin mukaan nimetyn konservatorion Rahmaninov-salissa
Bachin ja Shostakovitshin sävellyksiä pianolle. Varsinkin jälkimmäisen
säveltäjän teoksissa liikutaan usein jännän äärellä ja välillä saattaa jopa
hymyilyttää. Minua ainakin.
Mitä tämän
lisäksi tein Moskovassa? Räpläsin puhelintani yrittäen selvittää, mitä voisin
tehdä ja minne mennä. Päätin vierailla B. B. Kingin mukaan nimetyssä
bluesravintolassa. Ajattelin, että ravintola oli osa samaa ketjua, jossa
bluesin kuninkaan viimeisin live-DVD oli äänitetty. Paikalle päästessäni
mielessäni välähti, että olisihan minun pitänyt arvata. Ei mustan musiikin
suurtähden mukaan nimetty musiikkiklubien ketju mikään joka paikkaan ulottuva
Starbucks ole. Puuvillapelloilta maailmanmaineeseen nousseen miehen mainetta
oli käytetty härskisti hyväksi tätä luolaa perustettaessa.
Paikka oli varsin
rähjäinen, mutta se lienee ihan sallittua bluesklubille. Menossa oli keikka:
mies soitti pianoa ja nainen lauloi. Molemmat hoitivat hommansa kelvollisesti
ja väki vaikutti viihtyvän. Autenttista tunnelmaa loi baaritiskin takana
hääräilevä tummaihoinen, noin viisikymppinen mies. Hänellä oli jännä aksentti
venäjää puhuessaan.
Totta puhuen
minua ei hirveästi huvittanut olla Moskovassa. Keli oli Moskovassa viettämieni
ensimmäisten tuntien jälkeen tihkuinen ja vaikka pidän yksin matkustamisesta,
olisin mielelläni höpöttänyt tyttöystäväni kanssa. Suomeksi sanottuna minulla
oli häntä ikävä. Lisäksi kontrastia loi se, että näin jälkeenpäin ajatellen
ensimmäinen Moskovan reissuni oli yksi vaihto-opiskeluvuoden kohokohdista.
Meillä oli tuolloin erityisen hyvä tunnelma kulkiessamme porukalla
loskasateessa. Koska Moskovassa kulkeminen ei enää innostanut, astuin yöjunaan
vuorokautta aiemmin kuin olin alun perin suunnitellut. Ei ole vielä kaduttanut.
Iskulauseiden aika ei ole ohi. Kasvu tulee! Tällaisia maalauksia oli ympäri kaupunkia. |
Moskova ei hurmaa
kauneudellaan. Jos se jollakin hurmaa, niin suuruudellaan ja
mahdollisuuksillaan, miksei mielenkiintoisella historiallaankin. Moskova
vaikuttaa olevan suuruudenhullujen suuri ja hullu kaupunki. Tämä on karkea,
jopa typerä yleistys, mutta googlettakaapa vaikka ”moscow state university”. Stalin
virkisti maailman mahtavimman maan pääkaupungin ilmettä voitetun suursodan
jälkeen. Eikä se siihen loppunut, samaa tyyliä näkyy rakennettavan edelleen,
kenties edellä mainitun suurmiehen kunniaksi.
Sata metriä
leveitä katuja kaahaavat Bentleyt ja Maybachit, näinpä yhden Rolls-Roycenkin.
Muotiliikkeiden ikkunoissa vakuutetaan tavaraa myytävän Milanon hinnoilla. Se
lienee tärkeää. Vai alkaako matala öljyn hinta tuntua ostovoimassa? Mummelit kerjäävät
rahaa ja vartijat herättelevät syrjäytyneitä pampulla lempeästi läpsytellen. Jalkakäytävät
ovat komealla kivellä päällystetyt, mutta sateella vedet valuvat minne sattuu.
Porkkanan värinen G-sarjan AMG-mersu. Se on miesten auto. |
Vaikka moskovalaisten
kerrotaan olevan tavallistakin kylmempiä, minä en ole sellaista huomannut.
Silti olen tyytyväinen, että vietin vuoden Pietarissa enkä Moskovassa. Voi myös
olla, että olisin tyytyväinen valintaani, jos olisin päätynyt Moskovaan.
Ihmisluonto on sellainen.
Pietariin oli
mukava palata.
On eräs teos,
joka hienosti eri versioidensa avulla kokoaa yhteen Venäjän ja Saksan, Volgan
ja Moskovan. Liekö videon esityksessä kukaan oikeasti laulanut soittamisesta
puhumattakaan? Ei sillä ole niin väliä. Pääasia, että kuori kiiltää ja kansa
saa sirkushuveja – ei ainoastaan Venäjällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti