Tätä tekstiä
aloittaessani istun Siperian halki matkaavassa junassa. Takana on noin 50
tuntia ajan kuluttamista ja loppu häämöttää. Määränpäähän on jäljellä enää
viitisen tuntia. Kerron kyllä aikanaan, minne olen menossa ja mistä tulossa,
mutta ensin taustat kuntoon.
Edellisessä
tekstissä mainitsin, että voisin osallistua ydinenergia-aiheiseen ”winter
schooliin”. Lähetin sähköpostia opintokokonaisuutta koordinoivalle henkilölle
ja hän kuittasi lisänneensä nimeni listaan. En silti enää tämän jälkeen kuullut
mitään koko aiheesta. Facebook-päivityksistä havaitsin, että talvikoulu oli
alkanut, koska kaiken maailman professoreita oli kuvissa yllin kyllin ja
auditoriossa istui nuorisoa. Ajattelin, että pitäkööt tunkkinsa. Minulla olisi
nyt aikaa pari viikkoa touhuta omiani ja päätin lähteä reissuun. Talvi oli
hylännyt Pietarin: joka paikka oli paksun loskakerroksen peitossa. Suunta oli
siis selvä. Halusin jonnekin, missä ei olisi loskaa. Tällaisen toiveen
täyttämiseen Venäjä on maa vailla vertaa, ainakin tammi-helmikuun taitteessa.
Toppahousut, -takki ja talvikengät oli jo hankittu, eli ei kuin varaamaan
lentoa.
Tällaista täällä on. |
Kone nousi
Pulkovon kentältä Pietarissa torstaina 28.1. iltapäivällä. Välilasku hoidettiin
Moskovan Sheremetjevon kentällä, jossa odottelin muutaman tunnin. Illasta kone
nousi jälleen. Olin aitiopaikalla ikkunan ääressä ohivirtausmoottorin imuaukon
kohdalla. Pilotti työnsi kahvan eteenpäin kiihdyttääkseen Boeingin
lentoonlähtönopeuteen. Moottorin puhaltimen siivet alkoivat kahmia ilmaa moottorin
sisuksiin aiheuttaen voimakkaan pyörteen, johon joutuneet lumihiutaleet
joutuivat toteamaan autojen virittelijöiden lempilauseen: ahdin määrää tahdin.
Kovin on märkää Moskovassakin. |
Lensimme kohti
itää. Moskovassa satoi rännän sekaista lunta, mutta pian ilma kirkastui. Siellä
täällä oli yksittäisiä taajamia, joiden valot näkyivät. Taajamien väleillä
näkyi yksittäisiä valopisteitä. Tätä jatkui tuntien ajan. En ole lentänyt
paljon ja siksi näkyä oli mukava ihastella.
Moskovan lentokentällä olleen herran kengissä näkyvät valkoiset raidat ovat suolaa. Pysyvätpähän jalkakäytävät sulina. |
Päivä alkoi
valjeta ja lentomatkan päätepiste Irkutsk lähestyi. Koneen kaartaessa kaupungin
yllä näin, että kaupungin halkovan Angarsk-joen katkaisi vesivoimalaitos.
Myöhemmin googletin voimalaitoksen tunnuslukuja, ja selvisi, että sen teho on
vajaa 700 MW. Se on yli kolme kertaa Suomen ensimmäisen ja samalla suurimman
vesivoimalaitoksen, Imatran voimalaitoksen tehoinen. Venäjän mittakaavassa
voimalaitos edustanee hyvää keskikokoa. Suurin vedestä hyvinvointia kahmiva
laitos tuottaa yli 6000 MW tehon, joka riittää kattamaan yli kolmanneksen
Suomen tämän talven suurimman kulutuksen tehosta.
Lentokoneen
matkustajat kohahtivat kuullessaan, että Irkutskissa olisi -36 astetta
pakkasta. Eipähän olisi loskaa. Koneen renkaiden osuessa kiitorataan vanhemmat
rouvashenkilöt heiluttivat käsiään otsan, olkapäiden ja decolte-aukon välillä
lausuen samalla loitsuja en tiedä kenen pään menoksi. Koneesta ulos astuessaan
väki alkoi köhiä pakkasen voimasta. Ihmisiä ne ovat täälläkin.
Siperian aamuaurinko ei paljon lämmitä, vaikka ollaan noin Berliinin korkeudella. |
Irkutsk ei ole
mikään erikoinen paikka. Sen lähellä on kuitenkin sellainen luonnon ihme, jota
ei ole ehditty täysin pilata. Maailman syvin ja makean veden järvistä suurin,
Baikal sijaitsee Irkutskin kupeessa ja sitä olin tullut tapaamaan. Seuraavana
päivänä hostellin sinänsä kehnossa sängyssä kelvollisesti nukutun yön jälkeen
nousin pikkubussin kyytiin matkatakseni Olhon-saarelle, jonka oli määrä olla
oiva paikka tutustua Baikaliin.
Hostelli sijaitsi viehättävässä hirsitalossa. |
Pomppivan kyydin
jälkeen bussi tuli satamaan, joka oli täysin kristallin kirkkaassa jäässä.
Saarelle ei tähän aikaan vuodesta päästäisi laivalla vaan pienellä ilmatyynyaluksella.
Tulipa sellainenkin koettua. Saarella vastassa oli nelivetopakettiautoja,
neuvostoliitolaista tekoa. Sellaisella matkasin Huzhir-nimiseen kylään, joka
oli saaren turistikeskus. Turisteja oli onneksi aika vähän tähän aikaan
vuodesta.
Turbotekniikkaa |
Näitä näkee Siperiassa paljon. Tässä yksilössä on kyljessä punatähden päällä panssarivaunu ja teksti "Berliiniin!" |
Olen harrastanut
kotikonnuilla vuosikaudet avantouintia ja halusin päästä kokeilemaan,
ylettävätkö jalat pohjaan Baikalissa. Marssin kylän suurimpaan
majoituspalveluja tarjoavaan pytinkiin kysymään uintimahdollisuutta. He
totesivat, että järvi on jäässä ja vesi kylmää. Kerroin olevani Suomesta ja he
ymmärsivät yskän. Hyvää englantia naishenkilö soitti yhden puhelun, ja pian
paikalle saapui kuusikymppinen kultahampainen Nikolai jäätuuran kanssa. Miehen
kielitaito rajoittui venäjään ja meillä oli välillä vaikeuksia ymmärtää
toisiamme, mutta peruskonsepti oli selvä. Jäähän pitäisi saada reikä.
Menimme paikalle,
jossa avannossa pulikointia oli harrastettu viikko-pari sitten jonakin
ortodoksikirkon juhlapyhänä. Yllätykseksemme ja iloksemme paikalla oli jo
valmis avanto, joka oli kaiken lisäksi sula, vaikka pakkasta oli noin
parikymmentä astetta. Paikallinen mursu oli käynyt juuri uimassa. Lisäksi
avannon alla oli jonkinlaiset astinlaudat eli jään alle solahtamista ei
tarvinnut pelätä. Jää ja vesi ovat niin kirkkaita, että pohjan näkee muutaman
metrin syvyisessä vedessä, vaikka jäätäkin on yli puoli metriä. Lisäksi vesi on
niin puhdasta, että vettä voi kuulemma juoda sellaisenaan. Ainakin minun on
helppo uskoa tämä. Vesi ei tuntunut järin kylmältä. Olin varmaan pulahtamisesta
sen verran pärinöissäni. Lisäksi minulla oli päässä lämmittämässä Viipurin
kauppahallista ostettu saunalakki, vaikka banjaan en nyt päässytkään.
Avanto oli onneksi niin pieni, ettei tarvinnut uida. Risti on kirkollisessa kastautumisessa käytettävää rekvisiittaa. |
Iltapalaksi söin
savustettuna paikallista siiansukuista omul-kalaa, joka maistui sellaiselta,
jolta savukalan kuuluukin. Savuiselta ja suolaiselta.
Siikahan se siellä! |
En viettänyt
saarella kuin yhden yön ja menin luistelemaan jäälle heti aamusta. Jäällä ja
maastossa yleensäkin oli lunta hyvin vähän. Halkeamat näkyvät hyvin paksussa
jäässä. Luistelin jonkinlaista jäätietä pitkin, jossa epätasaisuudet näkyivät
hyvin. Oli se komeaa. Annan kuvien puhua puolestaan.
Legendojen mukaan tässä kalliossa vallitsevat shamanistiset energiakentät. |
Luultavasti kalastajia menossa pyyntihommiin. |
Olhon-saari ja
Huzhirin kylä herättävät minussa ristiriitaisia tuntemuksia. Järvi ja alueen
karu luonto ovat upeita. Kylä ja saari taas edustavat Venäjän maaseutua
kaikessa karmeudessaan. Majapaikassani koin ensimmäisen kerran vessan, joka
koostui lattiatasosta, jyrkästä harjakatosta sekä reiästä lattiassa. Ilmeisesti
paikallisia eivät huonosti sihdatut eritteet häiritse niin paljon, että
vaivautuisivat rakentamaan perinteisen puu-C:n istuintason, edes maksaville asiakkailleen.
Tämä kiteyttänee jotakin.
Majoituspaikan pihapiirin vihersisustusratkaisu edustaa venäläistä naturalistista tyylisuuntaa. |
Kylässä lehmät,
kissat ja koirat viettivät onnellista elämää kylän raitilla kiusaten
vuorotellen toinen toisiaan. Auton rotteloita ja kaikenlaista muuta romua on
paikat väärällään. Ehkä surullisin näky on kylän kalastuslaivasto, jonka
aluksista osa ei ole taatusti liikahtanut mihinkään Neuvostoliiton romahtamisen
jälkeen, eikä välttämättä muutamaan vuoteen ennen sitäkään. Joukossa oli
kuitenkin joitakin ilmeisesti kesäaikaan käytössä olevia aluksia.
Penkillä istuessa ei tassuja palele. |
Karjalauma laiduntaa milloin kylänraitilla, milloin joutomaalla. |
Rakennusten määrästä
päätellen kylässä asuu ainakin tuhat ihmistä. Pääelinkeinoja lienevät turismi
ja kalastus. Kylän koulun pihassa oli jääkiekkokaukalo, jossa paikalliset Datsjukit
ja Malkinit hioivat illalla taitojaan tulevien vuosien NHL-drafteja varten.
Hyvä, että pelaavat. Tällaisissa kylissä nuorten miesten ote siirtyy jääkiekkomailasta helposti votkapulloon. Kummoisia elinmahdollisuuksia kylä ei ainakaan turismin ja
kalastuksen ulkopuolella tarjoa. Kylä ei ollut niin miellyttävä paikka, että
olisin siellä paljon pidempään viihtynyt.
Ulkojäät koulun pihalla |
Mainitsin, että
Baikal on luonnon ihme, jota ei ole vielä ehditty täysin pilata.
Vesivoimalaitoksen rakentamisen myötä 50-luvulla järven veden pinta nousi 1,4
metrillä. 17 000 ihmistä joutui vaihtamaan asuinpaikkaa projektin myötä.
Vesivoima on teknisesti tarkasteltuna erinomainen tapa tuottaa sähköä, mutta siihen
liittyvät projektit ovat paikoin aika karuja.
Venäläinen
öljy-yhtiö oli suunnitellut rakentavansa öljyputken alle kilometrin päästä
Baikalin rannasta (Wikipedia). Hanke herätti voimakasta vastustusta paikallisissa.
Venäjän federaation presidentti kuitenkin jyrähti, että olisi syytä löytää
putkelle vaihtoehtoinen reitti. Näin sankarimme pelasti järven rötösherrojen
kynsistä. Lieneeköhän sedällä daatsa järven rannassa vai oliko öljy-yhtiön pomo
unohtanut presidentin tyttären syntymäpäivän?
Baikalin
luonnossa olisin voinut viettää pidempään. Järvi on sanalla sanoen upea, vaikka
nyt näinkin siitä vain pienen osan. Täällä minua ensimmäisen kerran harmitti,
että minulla ei ole kunnon kameraa. Pitkän järven toisissa osissa maasto on
vehreämpää ja voisi täten sopia hienosti telttailuun kesäaikaan. Baikalissa
elää myös norppia, joiden kanta on paljon vahvempi kuin serkkujensa Suomessa
(pikainen googletus antoi tuloksena jopa 100 000 yksilöä). Norppa olisi
hauska nähdä. Saattaa olla, että palaan vielä joskus. Sillä reissulla otan
puolisoni mukaan.
Yritin etsiä Youtuben syövereistä jotakin Baikalin inspiroimaa musiikkia ja löytyihän sitä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti